Er zijn in Nederland duizenden ondernemers en er komen er ook elke dag weer nieuwe ondernemers bij. Sommige mensen starten een bedrijf en maken hiervan hun levenswerk of deze groeit uit tot een familiebedrijf en blijft van generatie tot generatie in de familie. Er vinden jaarlijks alleen al in Nederland honderden bedrijfsovernames plaats en er zijn tal van scenario’s te bedenken waarin je als bedrijfseigenaar je bedrijf wil verkopen of in sommige situaties gedwongen bent te verkopen. Wanneer je een bedrijf verkoopt wil je natuurlijk dat deze zo veel mogelijk opbrengt en daarnaast ook in goede handen komt, zodat deze nog jaren blijft bestaan en al het harde werk en energie die in het bedrijf is gestoken niet voor niets is geweest.
Tip: Bedrijf Verkopen Pensioen Hulpgids
De reden voor verkoop is bepalend voor de rest van het proces
Er zijn diverse redenen om een bedrijf te verkopen. Indien je je bedrijf wil gaan verkopen, is het goed om duidelijk te hebben bij voorbaat waarom je precies wil verkopen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je wil verkopen omdat je met pensioen gaat of wil je gewoon gebruik maken van de gelegenheid om geld te maken om bijvoorbeeld een investering in een ander bedrijf te doen. Er zijn ook minder leuke scenario’s die aanleiding kunnen zijn van een verkoop, zoals bijvoorbeeld een conflict binnen het bedrijf en de aandeelhouders of een langdurige ziekte van de ondernemer die het runnen van het bedrijf onmogelijk maakt. De reden(en) voor de verkoop hebben invloed op het uiteindelijke proces en ook de snelheid waarmee het verkoopproces zal verlopen.
Uitgelicht: Je zaak zelf verkopen doe je zó
De waarde van een bedrijf is afhankelijk van tal van uiteenlopende factoren
De waarde van een bedrijf bepalen voor de verkoop is ontzettend gecompliceerd en er zijn hier dan ook geen simpele algoritmes voor te gebruiken. Uiteindelijk is wat de koper krijgt de waarde en wat de verkoper krijgt de prijs. Er zijn tegenwoordig wel verschillende tussenpersonen en bedrijven die tools hebben om een goede inschatting te maken van en marktconforme prijs voor een bedrijf. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan vergelijkingen met onlangs verkochte bedrijven in dezelfde markt en regio. Uiteindelijk zijn er honderden variabelen die een invloed hebben op de prijs, zoals de huidige omzet en zaken als bijvoorbeeld de webshop. Daarnaast wordt er vaak ook gekeken naar investeringen die recentelijk zijn gedaan en die misschien zorgen voor minder liquide middelen op het moment, maar waarvan de waarde zich nog over een latere periode uit zal betalen. Wanneer je de mogelijkheid hebt, is het de beste manier om een exit plan op te stellen van een of meerdere jaren, waarbij je toe werkt naar een bedrijfsovername en alle bedrijfsprocessen geoptimaliseerd zijn, zodat het voor een nieuwe eigenaar makkelijker en aantrekkelijker wordt om de operatie en het personeel over te nemen in de huidige vorm.