Je hebt hard gewerkt voor je klant, maar nu blijkt dat je klant de rekeningen niet wil betalen. Dit komt helaas vaker voor. Je hebt veel werk verricht, maar je ontvangt niet het afgesproken bedrag. Wanneer het gaat om grote bedragen, kan dit extra vervelend zijn. Je zit met je handen in het haar. Wat moet je nou doen om de klant te laten betalen? Hier lees je een aantal tips om jouw geld mogelijk toch te laten ontvangen.
Probeer de reden te achterhalen
Soms kan het zijn dat jouw klant niet tevreden is over een geleverde product of dienst. Hij weigert ervoor te betalen. Neem telefonisch contact op of ga samen om tafel zitten. Probeer samen naar een oplossing te zoeken. Weigert hij gewoon te betalen? Stel dan de klant in gebreke. Dit kun je doen door een brief te sturen met een allerlaatste betalingstermijn. Geef aan dat je anders een incassobureau inschakelt. Dit kan als een drukmiddel werken.
Neem een incassobureau en/of advocaat in de arm
Gaat het om een klein bedrag? Dan kunt u een professioneel incassobureau inschakelen. Een deurwaarder van Te Biesebeek gaat langs bij de klant om een betalingsregeling te treffen. Bij een bedrag boven de €5.000,- euro, heeft u ook een advocaat nodig.
Stel een goede betalingsregeling op
Wanneer je een betalingsregeling wil treffen, zet je dit goed op papier. Je gaat samen met de klant zitten en je vraagt om akkoord. Laat hem een handtekening zetten zodat achteraf geen onduidelijk bestaat over de betalingsregeling. Het is raadzaam om aan te geven dat dit de laatste kans is om in meerdere termijnen te betalen. Zet duidelijk op papier wat de gevolgen zijn, als hij het bedrag niet wil betalen.
Vraag een faillissement aan als drukmiddel
Heb je het vermoeden dat de klant niet wil betalen, omdat hij failliet dreigt te gaan. Dan is het verstandig om zo snel mogelijk een betalingsregeling te treffen. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je geld alsnog ontvangt. Gaat om een groot bedrag, dan kun je een faillissement aanvragen om ervoor te zorgen dat je je geld krijgt. Dit werkt als extra drukmiddel. De klant ziet namelijk in dat wanneer hij niet betaalt, hij failliet gaat.