Een nieuw product op de markt brengen kan best een hele uitdaging zijn. Het verzinnen van een nieuw product is vaak nog niet eens het lastigste. Het zorgen dat je een product verzint dat aanslaat bij jouw doelgroep is lastiger. Daarvoor heb je vaak hulp nodig van een gespecialiseerd tactisch en strategisch ontwerp/designbureau. Zij vliegen de markt niet alleen aan vanuit het creatieve, maar ook vanuit het strategische. Door goed marktonderzoek te doen, kunnen zij prachtige zaken realiseren. Een kijkje achter de schermen bij dergelijke partijen kan natuurlijk heel erg interessant zijn. Wat doen zij nu om die strategische beslissingen te nemen. Wat kun jij daarvan leren? In dit blog een kijkje achter de schermen.
Een testgroep samenstellen
Het idee van het product is één, het finetunen is vaak een heel ander vak. De difference zit vaak letterlijk in de details. Het is belangrijk om dat mee te nemen in je achterhoofd, omdat kleine aanpassingen een enorm verschil kunnen maken binnen het design en het comfort van het te dragen product. Een testgroep kan daarnaast vanaf het moment van concept design tot aan het moment van productontwikkeling feedback geven op het proces. Door agile te werken kunnen hierdoor veranderingen en aanpassingen snel opgepakt worden. Logischerwijs heeft dit een positieve impact op het proces en het succes van het product.
Concept fase
In de concept fase maak je een blueprint van het product. Dit wil zeggen dat je inzichtelijk maakt welke eisen je aan het eindproduct stelt. Wat wil je precies ontwikkelen, welk probleem moet het oplossen en hoe komt het uiteindelijke product eruit te zien. Allemaal eisen die van belang zijn bij het ontwikkelen van het product. Uiteraard betrek je ook hier je doelgroep weer bij zodat je een duidelijk beeld hebt van de eisen die je doelgroep stelt aan het product.
Ontwikkelfase
Vervolgens komen we aan bij de fase productontwikkeling. Hierin wordt het product daadwerkelijk ontwikkelt en zal het product handen en voeten krijgen. Uiteraard dien je dit te doen op basis van sprints zodat elke aanpassing aan het product getest kan worden.
Marketing
De laatste fase is natuurlijk de marketing. Doordat je het proces slim bent aangevlogen op een strategische manier is dit een eitje. Een goed product verkoopt zichzelf en doordat je bij iedere stap je doelgroep hebt benaderd en betrokken weet je precies waarom de doelgroep het product zou willen gebruiken.