Het kiezen van een bedrijfslocatie is niet iets dat je even in een dag doet. Het is namelijk een cruciale stap bij het starten van jouw bedrijf. Om te beginnen hangt de locatie die je kiest af van het type bedrijf dat je runt. Ben je op zoek naar een winkel als verlengstuk van jouw webshop? Dan zijn jouw behoeften natuurlijk heel anders dan van ondernemers die een bedrijfspand zoeken om te gebruiken als kantoor en eventueel opslagruimte. Met onze tips kun je de beste plaats voor jouw bedrijf bepalen.
Het type bedrijfspand
Allereerst kun je een keuze maken uit het type bedrijfspand waar je naar op zoek bent. Zo zijn er tegenwoordig steeds meer bedrijfsverzamelgebouwen, waarbij je een kantoorruimte huurt met meerdere ondernemers onder één dak. Belangrijk is het wel om te bepalen of een bedrijfsverzamelgebouw aan jouw specifieke behoeften voldoet. Is er bijvoorbeeld een keuken aanwezig? En hoe zit het met het sanitair? Het zijn vragen die je jezelf kunt afvragen als je een bezoekje plant.
Zorg ervoor dat de locatie binnen het budget valt
Een van de belangrijkste prioriteiten is natuurlijk het vinden van een bedrijfspand dat binnen jouw budget past. Echter, dat is niet alles wat je moet onderzoeken als het om geld gaat. Er zijn vaak andere locatie-specifieke kosten te overwegen buiten de aankoopprijs of maandelijkse huur. Zo heeft bijna elke locatie verschillende verborgen kosten waar je rekening mee moet houden. Hierbij kun je denken aan; servicekosten, schoonmaakkosten et cetera.
Ga op zoek naar een veilige locatie
Een bedrijf runnen waar jij je veilig en beschermd voelt mag niet worden onderschat. Maar denk daarbij ook aan de veiligheid van jouw bedrijf en niet alleen aan jouw eigen veiligheid. Wordt het bedrijfspand 24/7 bewaakt? Zijn er camera’s aanwezig? Is er een alarminstallatie op het moment dat er wordt ingebroken? Het zijn belangrijke factoren om rekening mee te houden.
Uit de buurt van concurrenten
In het ideale geval wil je natuurlijk een bedrijfslocatie die niet verzadigd is door concurrenten. Zoek daarom naar een locatie waar de vraag naar jouw product of dienst groot is, maar waar de concurrentie gering is. Zo zijn er bijvoorbeeld bedrijfsverzamelgebouwen met allerlei zorgondernemers. Maar stel dat er al 3 fysiotherapeuten in het pand zitten, dan ben jij als 4e fysiotherapeut wellicht een beetje overbodig. In zo’n geval kun je beter op zoek gaan naar een locatie waar jij als enige fysiotherapeut aan het werk bent.