Tips voor het beginnen met een nieuwe onderneming

Ondernemen gaat niet altijd van een leien dakje. Vooral niet voor een beginnende ondernemer. Voordat je begint met ondernemen moet je heel wat dingen klaarspelen en gaandeweg komen er nog heel wat zaken op je af. Daarnaast ben je als startende ondernemer nogal sceptisch over het succes van jouw product of dienst. Een echte zakenman onderneemt grote dingen en gaat uitdagingen aan.

Om beter voor de dag te komen met je nieuwe onderneming, zijn er hieronder enkele tips:

  • Stel een ondernemingsplan op

Begin nooit in de wilde weg met een nieuwe onderneming maar plan dit goed en leg de planning vast. Het is aan te bevelen om een ondernemingsplan op te stellen waarin je een breedvoerige beschrijving geeft hoe je je onderneming zult starten. Het is een resumé van alle aspecten die te maken hebben met de onderneming. In een ondernemingsplan geef je een uiteenzetting van onder andere de naam van de onderneming, de vestiging van jouw bedrijf, de doelen en hoe je de doelen zult realiseren, de verwachte winst, omzet, je marktsegment en hoe je die zult bereiken. Met een breedvoerig ondernemingsplan ben je beter voorbereid op de risico’s.

  • Maak vervolgens een goed marketingplan

In een marketingplan geef je aan wat je zult doen om zoveel mogelijk verkopen te realiseren. Je werkt de SWOT-analyse uit en zo heb je een beeld wat je sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen zijn. Ook worden de marketingmix instrumenten, 4 p’s breedvoerig uitgewerkt. Op basis van de SWOT- analyse en de 4 p’s formuleer je concrete doelstellingen en werk je een strategie uit waarin wordt opgenomen wie precies wat gaat doen en hoe. Het marketingplan kun je vergelijken met een gevechtsplan waarin staat hoe je de strijd zult aangaan om als overwinnaar uit de bus te komen. Tijdens deze strijd zal het plan dus steeds aangepast moeten worden.

  • Bepaal de juiste kostprijs

Een belangrijke beslissing voor een ondernemer is het berekenen van de kostprijs. In de startfase ga je er meestal van uit dat een lage verkoopprijs meer klanten zal aantrekken en dat je daarmee je concurrenten uit het veld zult slaan. Echter kan een lage verkoopprijs een heel ander beeld opwekken bij de klanten. Klanten kunnen van mening zijn dat goedkope producten niet kwalitatief en waardeloos zijn. Het beste is om vanaf de start een marktconforme prijs aan te wenden die het vertrouwen van klanten teweegbrengt.

  • Klanten aantrekken en behouden

Klanten brengen inkomsten binnen en bij hun vertrek verlaten ook de inkomsten het bedrijf. Als ondernemer moet je bij het begin je doelgroep vaststellen en weten welk marktsegment je beoogt met je product of dienst. Op zoek naar een goede schakelpartner? Kies dan voor Vormgenoten. Je kunt klanten vinden door promotie te voeren op social media zoals Facebook, Twitter. Maak ook een bedrijfswebsite en zorg voor een goede positie in Google. Klanten blijven je trouw als je voortdurend producten of diensten van goede kwaliteit levert. Daarnaaast kun je een langdurige relatie opbouwen met je klanten. Schrijf blogs over de dienstverlening van de klantenservice of verras je klanten bij speciale gelegenheden.

“de Ballentent”/1 uur geleden vol bezet