Digital signage is een ander woord voor beeldcommunicatie. Een andere benaming die ook veel gebruikt is, is narrowcasting. Kort gezegd is dit het weergeven van informatie op beeldschermen.
Deze communicatie via digitale middelen kom je in het dagelijks leven overal tegen: denk aan informatie over vertrek- en aankomsttijden op treinstations en vliegvelden. Maar ook advertenties in supermarkten of beeldschermen in de apotheek of in de wachtkamer van uw huisarts zijn manieren om per beeld een boodschap over te brengen. Het doel is mensen informeren of stimuleren. Tot een aankoop bijvoorbeeld.
Beeldschermcommunicatie in retail
Digital signage wordt steeds meer toegepast. Ook in winkels; het is namelijk een handige manier om klanten te informeren over bijvoorbeeld aanbiedingen en acties. Zo kunnen winkeliers vrij simpel hun omzet verhogen. Communicatie via beeldschermen biedt een bedrijf ook de mogelijkheid om verbeteringen aan te brengen op het gebied van branding en de klantervaring. Met een goed vormgegeven presentatie versterkt dit zo de binding van de klant met het bedrijf. Door humor of het element van herkenning in te zetten bijvoorbeeld. Hieronder meer over de voordelen die beeldcommunicatie kan bieden binnen de retail.
De voordelen van digital signage voor retail
Het gebruik van beeldschermen voor het overbrengen van informatie heeft verschillende voordelen. Een eerste grote bijkomstigheid van digital signage voor de retail is dat het erg gemakkelijk is en bovendien goedkoop. Als winkelier hoef je hierdoor niet actief klanten individueel te benaderen om een verkooppraatje af te steken. Veel klanten ervaren zo’n persoonlijke toenadering via bijvoorbeeld de mail of in de fysieke winkel namelijk steeds meer als ongewenst en opdringerig. Bovendien verdwijnt een e-mail of reclamefolder vaak ongelezen in de prullenbak. Beeldcommunicatie lost dit probleem op; de klant kan immers niet zo makkelijk om de informatie op het scherm heen. De aandacht wordt automatisch naar het scherm getrokken. Tegelijkertijd ervaren klanten alsnog volledige autonomie hierin: ze blijven het gevoel houden er zelf voor kiezen om de informatie op de beeldschermen in zich op te nemen of niet. De ervaring leert dat klanten het zelfs kunnen waarderen. Zeker in de huidige hoogtijdagen van schermtijd is een beeldscherm in een winkel geen storende extra toevoeging. Sommigen ervaren het zelfs als een prettige afleiding of gewoonweg als een vorm van vermaak.
Hoe beeldcommunicatie toepassen?
Een retailbedrijf dat wil overgaan op beeldcommunicatie, dient dit uiteraard wel op een juiste manier aan te pakken. Als winkelier wil je dat de beeldschermen ook daadwerkelijk effect hebben. Zorg er daarom ten eerste voor dat de inhoud van de beeldcommunicatie van goede kwaliteit is. Schakel liefst een gespecialiseerde partij in die dit kan verzorgen. Let erop dat de boodschap past bij de huisstijl en het klantprofiel. Een schreeuwerige stijl kan heel goed passen bij een winkel voor jongerenkleding,
maar juist averechts werken bij een zaak voor chique damesmode. De inhoud moet uiteraard aankoopgedrag stimuleren. Het kan dan ook waardevol zijn om allereerst de doelgroep goed te verkennen, om vast te stellen wat hen aanspreekt. Op de lange termijn kan het lonen om niet te kiezen voor het continu uitbesteden van het opstellen van de inhoud; in plaats daarvan kan de winkelier dit zelf verzorgen om kosten te besparen. Dit kan een proces van trial-and-error zijn, om zo te ontdekken wat het beste werkt.