Wij ZZP hebben het al druk genoeg. We moeten immers alles zelf doen, operatie, marketing, sales, branding, logistiek, en dus ook de administratie. Veel ZZP zien dit echt als een onnodige doch verplichte bezigheid en hebben hier een broertje dood aan. Maar een gedegen boekhouding is nodig om langdurig succesvol te kunnen ondernemen.
Ik ken veel ondernemers die er maar een potje van maakte, en daardoor uiteindelijk op de fles gingen. Een gedegen boekhouding geeft inzicht, en dat inzicht is nodig om de juiste sturing te geven aan het schip dat jouw onderneming in feite is. Je hebt minder gezeik met de BD dat is ook altijd fijn. Dus het is noodzakelijk en geloof me er zijn veel hacks en tips die je kunnen helpen om alles zo minimaal en efficiënt mogelijk te houden.
Allereerst zou je kunnen boekhouden met Excel op je PC. Dit kan in principe prima werken. Ik beveel het aan voor ZZP met een kleine onderneming, dat je bij BTW aangemerkt wordt als zijnde toegankelijk voor de kleine ondernemersaftrek. Dat is wanneer je minder dan pakweg 1800 Euro per jaar BTW moet betalen. Als je zo een kleine onderneming hebt dan is Excel een prima optie.
Mijn tip is om hier, https://zelfboekhouden.org/excel-boekhouding-2/, een gratis sjabloon te downloaden gemaakt door een van Nederlands meest ervaren boekhouders, Elma de Bruijn.
Als je onderneming wat groter is, misschien wel MKB, dan zal dit niet voldoende zijn. Daar is Excel ietwat te beperkt voor. Waar je dan aan zou kunnen denken is een van de vele cloud platformen die vandaag de dag beschikbaar zijn.
Elma heeft uitvoerig getest en haar bevindingen neergepend in dit artikel: https://zelfboekhouden.org/boekhoudprogramma-zzp-vergelijken/. Daar vind je een top 5 van de beste programma’s die vandaag de dag op de markt zijn. Verplichte leeskost voor ZZP en MKB me dunkt.